کامپیوتر چیست


امروز براتون به طور کامل در این مقاله پاسخ  سوال کامپیوتر چیست را خواهیم داد تا بعد از مطالعه این مقاله دیگر جای سوالی برایتان باقی نماند.

مخترع کامپیوتر چه کسی است و تاریخه کامپیوتر چیست؟

اولین کامپیوتر در سال 1820 - چارلز بابین
برای اولین بار در سال 1820 چارلز بابیچ ایده یک ماشین محاسبه گر برای اعمال ریاضی را ارائه کرد ماشینی که بعدها به نام ماشین تفاضلی معروف شد.
در سال ۱۹۹۱ بر پایه طرح های اصلی بابیج یک دستگاه تفاضلی (Difference engine) ساخته شد که بخوبی کار می کرد. این امر نشان داد که دستگاه بابیج درصورتی که کامل می شد می توانست به خوبی کار کند. وی همان سال ها روی طرح ماشین پیچیده تری هم کار می کرد که نام ماشین تحلیلی بر آن گذشته بود.
اما در بین عده ای عقیده دارند که مخترع کامپیوتر اشخاص دیگری هستند.یکی از این مدعیان کشور آلمان است.
کشور آلمان در نظر دارد تا به همه یادآوری کند که کامپیوتر اختراع آلمانی ها بوده است و نه اختراع آمریکایی ها، چنانچه بعضی اینطور تصور کرده‌اند. این تصمیم ضمن بزرگداشت مخترع کامپیوتر کنراد زوسه در موزه تکنولوژی برلین عملی می شود.
آلمان در همین خصوص اقدام به برگزاری جشن های بزرگداشت تاریخ صدسالگی این مخترع کامپیوتر در سراسر کشور و در شش موزه در سال جاری می کند. شعار این جشن ها هم “کامپیوتر اختراع آلمان است” می باشد.
مدیر موزه تکنولوژی برلین می گوید، کامپیوتر از آمریکا نیامده است و بیل گیتس هم مخترع آن نیست! وی تاکید می کند اولین کامپیوتر در جهان در برلین ساخته شده است.

تقسیم بندی سیستم کلی کامپیوتر

سیستم های کامپیوتری به صورت کلی به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری دسته بندی شده اند که در ذیل به شرح هر کدام می پردازیم

نرم افزار

معرفی بخش نرم افزار کامپیوتر
به قسمتی که از کامپیوتر گفته می شود که کاربر با نرم افزار ها سر و کار دارد و بیش تر یعنی کار با کامپیوتر و نرم افزار های آن را در بر می گیرد.
شغل هایی که میتوان گفت افراد  در سمت نرم  افزار کامپیوتر در آن مشغول هستند شامل هست از:
  • برنامه نویسی
  • طراحی گرافیک
  • حسابداری
بیشتر نرم افزار هایی که با آن اکثرا در ادارات هم میتوانید مشاهده نمایید
فتوشاپ و مجموعه نرم افزاری آفیس ( ورد و اکسل) می باشد.

سیستم های عامل کامپیوتری

بزرگترین بخش نرم افزاری سیستم های کامپیوتری سیستم های عامل هستند که توسط توسعه دهندگان برای استفاده هر چه راحت تر و سریع تر از امکانات کامپیوتر طراحی شده است.
در کامپیوتر سه نوع تا کنون سیستم عاملی داریم که محبوب هستند:
  1. ویندوز
  2. مک
  3. لینوکس
تمامی این سیستم های عامل با طرح و رابط کاربری خودشان طیف مخاطبان خودشان را در بر دارند.
در اکثر اداره جات و شرکت ها از ویندوز برای سیستم عامل خود استفاده می نمایند
بیشتر برنامه نویسان و  طراحان نیز مک و لینوکس رو به عنوان سیستم عامل محبوب قرار داده اند.
ویندوز محصول شرکت مایکروسافت می باشد که بنیانگذار آن ثروتمند ترین مرد جهان یعنی بیل گیتس می باشد.
سیستم عامل مکینتاش مخصوص سیستم های اپل می باشد که توسط استیو جابز بنیاندگذاری شده است.
و سیستم عامل لینوکس هم توسط جمعی از برنامه نویسان بزرگ جهان ساخته شده و کد های آن یه صورت آزاد در دسترس عموم قرار دارد تا هر شخصی بتواند سیستم عامل لینوکس رو بر سلیقه خودش استفاده نماید.
معرفی سیستم عامل ویندوز- نسخه ای از ویندوز 10
ویندوز لاینسس دارد منتهی در ایران بنا به دلیل تحریم ها فعلا از نسخه های کرک شده آن استفاده می شود.
معرفی سیستم عامل مک
مکینتاش هم مخصوص سیستم عامل های اپل هست و به جز آن ها در سیستم های دیگر نمی شود استفاده کرد.
معرفی سیستم عامل لینوکس
سیستم عامل لینوکس رایگان و متن باز در اختیار عموم قرار دارد.

سخت افزار

معرفی بخش سخت افزار کامپیوتر
همانطور که از نام سخت افزار هم مشخص هست به بخش سخت و برد های الکترونیکی کامپیوتر مرتبط می باشد
شغل هایی که در این حرفه فعالیت می کنند می توان بیشتر به تعمیر کاران و تولید کنندگان قطعات کامپیوتری نام برد.

اجزای تشکیل دهنده یک کامپیوتر

اجزای تشکیل دهنده یک کامپیوتر

کیس

که به شکل یک باکس مستطیلی شکل هست و داخل آن بردهای اصلی کامپیوتر وجود دارد و می توان گفت بخش اصلی یک سیستم کامپیوتر کیس می باشد.

مانیتور

نمایشگر مانیتور که در انواع مختلف با پیشرفت فناوری نازک تر و کیفیت آن ها بالاتر می رود وظیفه نمایش پردازش های انجام شده به صورت گرافیکی برای کاربر می باشد.

کیبورد

یک وسیله خارجی که به کیس متصل می گردد جهت وارد کردن اطلاعات داخل ویندوز و برنامه های کاربردی آن
برای مثال برای تایپ کردن یک سند نیاز به یک کیبرد استاندارد با حروف فارسی دارید تا آن کلمات را وارد برنامه ورد نمایید.

ماوس

ماوس یک وسیله به شکل موش طراحی شده است جهت راحتی استفاده کاربر و تعامل بیشتر با سیستم عامل ها توسط ماوس شما به راحتی می توانید سیستم عامل خود را به صورت گرافیکی کنترل نمایید.
برای مثال اگر میخواهید یک فایل را حذف کنید کافیست آن را بردارید و داخل سطل آشغال ویندوز بندازید و این کار در قبلا به صورت کد در سیستم ها کامپیوتری انجام می شد زمانی که ماوس وجود نداشت.

نحوه روشن و خاموش کردن کامپیوتر

روی قوطی کیس یک دکمه ای جهت روشن کردن سیستم وجود دارد منتهی این کلید جهت خاموش کردن هم میتوان استفاده کرد ولی در مواقع ضروری و جهت خاموش کردن اصولی کامپیوتر باید از طریق سیستم عامل و دکمه Shutdown استفاده کنید.

چرا باید امروزه هر خانه ای یک سیستم کامپیوتری داشته باشد؟

 در حال حاضر دیگر اطلاعات مهم ترین و ارزشمندترین دارایی یک انسان می باشد شما توسط استفاده از کامپیوتر علاوه بر این که کلی از کارهایتان را سریع تر میتونید انجام دهید هم می توانید با دسترسی به اینترنت از منابع اطلاعات بروز و ارزشمند آگاهی داشته باشید و روز به روز به دانش خود اضافه تر نمایید.

 

کاربرد کامیپوتر چیست

کاربرد اصلی کامپیوتر می توان در سریع تر کردن کارها یافت بسیاری از مشاغل با آمدن کامپیوتر به طور کلی متحول شدند سیستم بانکداری یکی از این مثال ها می باشد که شما در چند سال قبل بایستی برای پرداخت قبض هایتان در صف های طولانی وقتتان را تلف میکردید تا می توانستید قبضتان را پرداخت کنید ولی در حال حاضر با استفاده از عابر بانک ها و یا سیستم های نرم افزاری موبایلی در عرض چند ثانیه همان کار را انجام دهید.

تفاوت رایانه با کامپیوتر

کلمه رایانه معادل کلمه انگلیسی کامپیوتر در زبان فارسی می باشد ولی رایج ترین کلمه در حال حاضر همان کامپیوتر می باشد.

تحقیق در مورد کامپیوتر

علم کامپیوتر مانند یک دریاست که هر چقدر در آن اطلاعات کسب نمایید روز به روز با پیشرفت تکنولوژی دنیای کامپیوتر نیز بزرگ تر می شود و برای بروز نگه داشتن خود همیشه باید به دنبال منابع بروز اخبار کامپیوتر باشید.