۱۳۹۶ آذر ۱, چهارشنبه

معادل سازی مدرک تحصیلی

معادل سازی مدرک تحصیلی

در این مقاله با مزایای معادل سازی مدرک تحصیلی آشنا خواهید شد

الف) پیشینه علمی: یکى از نظریات در زمینه پیدایش علم این است که علم در تاریخ بشر آغاز معینى ندارد؛ بلکه به قدمت ادراک انسان است و شروع آن را در پلکان تکامل با گنجایش انسان در تعمیم دادن به اشیائى که درک کرده است مى‌توان یافت.
انسان با مشاهده هر دو پدیده، یعنى علم و ادراک، به کیفیت‌هاى زیر بنایى توجه مى‌کند و این بدان معنى است که در شئ ادراک شده وحدت طبیعت را مى‌بیند.
علم در معناى جدیدتر آن، به معنی نهادى اجتماعى است که در آن انسان‌هاى بسیاری، تشریک مساعى کرده‌اند و در آن یک نسل عهده‌دار ادامه فعالیت‌هاى نسلى قبلى مى‌شود و این مستلزم وجود زبان نوشتاری، کتاب‌هاى بسیار و به‌تدریج کتابخانه‌هایى است که تمام آنها ارتباط را آسان مى‌کند و به نسل جوان اجازه بهره‌ورى از دانش گذشتگان خود را مى‌دهد.

ب) پیشینه آموزشی: با مرور سابقه علم و پژوهش در تاریخ زندگانی بشر، همواره مشاهده شده که موضوع رشد و شکوفایی علمی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.
بطوری که در تمامی ادوار، موجبات آگاهی و رفاه زندگانی بشر را فراهم و مسیر حرکت به سمت زندگی بهتر را هموار ساخته است.
با گذر زمان هر چه نیاز به بهره مندی از علوم بالاتر رفت، میل به فراگیری آن نیز شدت گرفت. بطوری که مبانی علمی ابتدا بصورت تجربی کسب و تدوین شده و سپس بصورت مذاکره انتقال و با روی کار آمدن امکان نگارش، بسیاری از آن دست آوردها مکتوب و به ثبت رسید.

رفته رفته این آموزه ها دسته بندی شده و مراکز آموزشی اولیه از دوره های آموزشی حرفه ای گرفته تا متون درسی تئوریک که در رشته ها و رسته های مختلف ارائه می گردید، روی کار آمد.
این امر تا جایی ادامه یافت که اولین مکتب خانه ها ایجاد شد که با گذر زمان تکمیل گردید و در سه دسته آموزش مقدماتی، متوسطه و عالی اجرایی شد.
بدین صورت که با گسترش علم اولین درجات علمی و حرفه ای بنیان شده و با تشریح جز به جز همان مباحث بصورت تخصصی، مدارج علمی تخصصی و حرفه ای در مقاطع مختلف تحصیلی روی کار آمد. با گذر زمان باز همان روحیه پژوهش و تحقیق بود که دست آورد های علمی تا به آن روز را به چالش کشاند و نیاز به توسعه و تحقیق و پژوهش را الزامی دانست.
همچنین در ادامه بخوانید:  تبدیل سوابق کاری به مدرک تحصیلی در ایران
از این رو ابتدا فرصت را به فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های مختلف علمی داد تا از طریق بازآموزی مباحث آموزشی با نگاهی پیشرفته تر بتوانند در رشته تحصیلی خود صاحب نظر شده و ارائه نظر نمایند که این در مقطع کارشناسی ارشد ارائه شد و ادامه آن در دکترین تخصصی رشته های مختلف نمایان گردید که این با ارائه نظریه و دفاع از آن بر اساس مبانی صحیح علمی، به بحث تولید علم که نشات گرفته از همان دیدگاه نخستین بود، جانی دوباره بخشید.
گویی که بازگشت به نقطه آغازین در سطحی بالاتر رخ داده است.
این روند همچنان ادامه داشت تا مدارج تخصصی و فوق تخصصی نیز روی کار آمد تا علاوه بر توسعه علم، به فراگیران آن این نکته را یادآور شود که مسیر علم هیچ ابتدا و انتهایی ندارد و تا جان در بدن است می بایست به علم و علم آموزی و ترویج آن پرداخت.
جایگاه تجربه،حرفه و مهارت در توسعه علم
ج) جایگاه تجربه،حرفه و مهارت در توسعه علم: بدیهی است آنچه که تا به امروز موجب توسعه علمی و پیشرفت و نوآوری های علوم گردیده، بهره مندی از تجارب، حِرَف و فنون و مهارت های کسب شده است که با گذر زمان کلاسه بندی شده و بصورت سرفصل های مختلف علمی مطرح گردید و می توان گفت دارای جایگاهی برابر با علم و به بیانی دیگر، پایه و اساس علم است که به مباحث علمی محتوی می بخشد.
بطوری که بسیاری از علوم بدون امکان تجربه و آزمایش، به سادگی ارزش خود را از دست داده است. بعنوان مثال می توان به علم ریاضی، مکانیک و مواد، و یا علوم پزشکی و طب سنتی و مدرن، و یا عرفان، فلسفه و منطق، و یا علوم دینی و مذهبی اشاره کرد که در تمام این علوم، تجربه و مهارت و امکان آزمون و خطا از مهمترین ویژگی های آن ها بوده و به نوعی عامل ایجادشان نیز می باشد.
از این رو تجربه، حرفه و مهارت دارای جایگاه ویژه ای در توسعه علمی می باشد.
همانطوری که از نام تعیین و ارتقاء سطح دانش تخصصی و مهارتی کاربردی مشخص است، مبحث تعیین سطح و اعتباربخشی از مبانی وابسته به یکدیگر است که در آن پس از تعیین سطح علمی، تجربی، حرفه ای و مهارتی، سطح و مرتبه جدیدی به متقاضی آن اعطا شده تا بر اساس آن از مزایای آن بهره مند گردد.
با مرور سابقه تعیین سطح در گذر تاریخ، مشاهده می شود که قدمت آن به سالیان دور و دراز باز می گردد. بعنوان مثال بسیاری از نوابغ علمی از قبیل حکیم عمر خیام، فردوسی، حافظ، شمس تبریزی، بوعلی سینا، فارابی و … از هیچ دانشگاهی فارغ التحصیل نشده اند، اما مباحث علمی ارائه شده توسط ایشان در بالاترین مدارج علمی تدریس می شود و امروزه ایشان را به عنوان حکیم، فیلسوف و طبیب می شناسند.
امروزه موضوع اعتبارسنجی و تعیین سطح جایگاه ویژه ای در آموزش بین الملل داشته، بطوری که از همان سالیان اولیه تحصیلی دانش آموزان نیز امری مهم و حیاتی شناخته شده و جایگاهی اساسی در تعیین مسیر تحصیلی و نهایتا زندگی افراد دارد.
حتی در بسیاری از علوم جنبه استانداردسازی داشته و مباحث با عنوان پیاده سازی سیستم های مدیریتی و ممیزی ایزو نیز از جمله موارد مربوط به تعیین سطح است.
با گسترش علوم و روی کار آمدن علوم آکادمیک و دانشگاهی، تعیین سطح و اعتباربخشی از مهمترین عوامل پیدایش همین سطح بندی های آکادمیک بوده است.
مثالا در رشته علوم پزشکی و طب که اساس آن تجربه است، اولین اساتید دانشگاهی فاقد هر نوع تحصیلات آکادمیک بوده اند که با آموزش تجربیاتشان به دانشجویان، سطوح مختلف علم پزشکی ایجاد نمودند. همین امر سبب شد دانشگاه ها به منظور ایجاد رشته های دانشگاهی جدید و ارتقاء سطح اساتیدشان، به حرف و فنون شان اعتبار بخشیده که موجب ارتقاء مدارج علمی ایشان گردید.
همچنین در ادامه بخوانید:  مدرک معادل به چه کسانی داده می شود؟
با توجه به آنچه گفته شد، مشاهده می شود خیل کثیری از متخصصان علوم مختلف وجود دارد که دارای علم و تخصص و حرفه و مهارت بالایی بوده و نتوانستند مدارج علمی کلاسه بندی شده و آکادمیک را سپری نمایند.
لذا دانشگاه ها و موسسات و مراکز تعیین سطح بر آن برآمدند که با اعتبارسنجی جامع همین متخصصان و پویندگان علم، به آموخته های نظری، مهارتی و حرفه ای ایشان، اعتبار علمی و آکادمیک ببخشند.
خوشبختانه امروزه بیش از هزاران دانشگاه و موسسه عالی آموزشی و پژوهشی، فعالیت خود را معطوف به این امر نموده که اکثرا در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، فرانسه، مالزی و هندوستان و در رشته هایی چون فنی و مهندسی، طب سنتی و مکمل، علوم اجتماعی و تربیتی و … فعالیت می نمایند.
آنچه که در تعیین سطح و رتبه، اعتبارسنجی و اعتباربخشی اهمیت دارد، سوابق علمی، تخصصی، مهارتی و حرفه ای متقاضی آن است که به شرط واجدشرایط بودن و بر اساس اصول و ساختار مرتبط و با عناوین گواهینامه مهارتی دانش کاربردی، گواهینامه مشاغل و حرف شناخته می شود.
مزایای تعیین و ارتقاء سطح دانش تخصصی
از جمله مزایای تعیین و ارتقاء سطح دانش تخصصی و مهارتی کاربردی که بر اجرای آن الزام می بخشد عبارتند از:
– تعیین سطح علمی، تخصصی، حرفه ای و مهارتی جامعه کثیر دانش پذیران که به هر دلیلی نتوانستند تحصیلات آکادمیک را گذرانده و یا ادامه داده و از امکانات آن بهره مند بشوند. مانند خیل عظیم محققان و متخصصان، ورزشکاران، هنرمندان، استادکاران و …؛
– نخبه پروری، نخبه سنجی و شناسایی نخبگان؛
– رتبه بندی علوم و فنونی که در بستر جامعه حضور فعال داشته و در سطوح آکادمیک به آموزش آنها توجهی نمی شود. مانند بسیاری از گرایش های رشته های علوم پایه، علوم اسلامی و فلسفی، طب سنتی و مکمل، روانشناسی و علوم رفتاری، تربیت بدنی، آشپزی و شیرینی پزی، آرایشگری و …؛
– بهره مندی از کلیه امکانات و تسهیلات جامعه مدنی از قبیل مجوزات فعالیتی، توسعه علم و مهارت و … که نیازمند به رتبه بندی علمی می باشد.
– افزایش روحیه و شکوفایی فردی جهت حضور پویا و فعال در جامعه؛
– کمک به ارتباط بیشتر بین دانشگاه و جامعه متخصصین؛
– ترغیب به ادامه تحصیل آکادمیک و دانشگاهی؛
– مقابله با خروج ارز از کشور به منظور انجام فرآیند تعیین سطح در خارج از کشور و کمک به توسعه اقتصاد مقاومتی؛
– مقابله با مشکلات و تخلفات آموزشی از قبیل مدرک فروشی و جعل مدارک تحصیلی؛
– طراحی صرفا جهت ورود به بازار کار و کمک به صرفه جویی اقتصادی برای دانش پذیران و تعیین بازار هدف برای علاقه مندان فعالیت در اصناف، جامعه حرف و متخصصان؛

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر