۱۳۹۶ آبان ۲۷, شنبه

خرما چه ویتامینی دارد؟


خرما چه ویتامینی دارد؟

اگر میخواهید از راز های پنهان خرما با خبر شوید مقاله “خرما چه ویتامینی دارد؟” را حتما مطالعه نمایید و با شگفتی های این نعمت الهی آشنا شوید.
درخت نخل گیاهی است که از خانواده Palmae Thompson که میوه آن، خرما یکی از مهمترین منابع تغذیه ای در کشورهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بوده که به طور معمول در 35 کشور جهان، بخش های مرکزی و جنوب آمریکا، جنوب اروپا، هند و پاکستان کشت داده می شود.
ایران بعد از مصر دومین کشور تولید کننده خرما در جهان است و عراق و عربستان صعودی از کشور های مهم دیگر تولید کننده خرما می باشند.
بیشترین میزان مصرف خرما در ماه مبارک رمضان و در کشورهای مسلمان نشین می باشد.
ارش تعذیه ای و ترکیبات مغذی موجود در خرما
ارزش تعذیه ای و ترکیبات مغذی موجود در خرما
به دلیل آنکه حدود 70 درصد خرما از کربوهیدرات (قند) تشکیل شده، این میوه دارای انرژی بالایی می باشد و تقریبا 100 گرم از آن، حدود 314 کیلوکالری انرژی دارد.
بطور متوسط میران انرژی مورد نیاز هر مرد و زن بالغ به ترتیب بین 2300 الی 2900 کیلو کالری در روز است که حدود 100 گرم خرما تقریبا 15 درصد از این میزان را تامین می نماید.
در خرمای خشک میزان آب کاهش یافته و درصد قند و مدت زمان نگهداری آن افزایش می یابد این میوه به دلیل بالا بودن میزان پتاسیم و کم بودن میزان سدیم، در افراد دارای آلرژی بسیار مناسب می باشد.
با گسترش و پیشرفت علم در حوزه های مختلف، روز به روز فواید و خواص جدیدی از خرما مشخص می شود، با پژوهش در قرآن روایات و احادیث امامان معصوم در می یابیم که بسیاری از این خواص که علم جدید آن ها را اثبات کرده است.

خرما در طب سنتی

از زمان های قدیم از خرما برای کاهش فشار خون و دیابت استفاده شده است در هند به عنوان ضدسرفه، خلط آور، آرام بخش، ملین و تحریک کننده مجاری ادراری و افزایش میزان ادرار کاربرد داشته است.
مصریان باستان برای تقویت قوای جنسی و افزایش میزان باروری از خرما استفاده می کردند در طب سنتی امروزه هم از مخلوط خرمای خشک به همراه مغز بادام، دانه به، پسته و شکر به عنوان ماده ای مقوی برای خانم های باردار و مادران شیرده استفاده می گردد.

مصرف خرما برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو، چین و چروک در پوست و ایجاد پوستی زیبا موثر است دانه خرما هم از ایجاد چروک در پوست خانم ها جلوگیری می کند.
مصرف خرمای پخته به همراه فلفل سیاه و هل برای درمان سردرد، کمر درد، سرفه خشک، بی حالی، تب ملایم و بی اشتهایی توصیه شده است خوردن خرما به همراه صبحانه برای جلوگیری از سرماخوردگی و کاهش آسم بکار می رفت.
مصرف مداوم آن برای کاهش میزان سرفه، میزان روماتیسم، مشکلات دستگاه ادراری، دستگاه گوارش و به خصوص التهابات معده، دستگاه تنفس و ناتوانی جنسی کاربرد دارد.
همچنین بخوانید : انگور چه خواصی دارد
بطور کلی خرما ماده ای مغذی، آرام بخش، خلط آور، ملین، تقویت کننده قوای جنسی بوده که برای درمان بیماری های تنفسی، سرفه، آسم، دردهای قفسه سینه، تب، فشار خون بالا، و خستگی موثر است.
تحقیقات علمی درباره خواص درمانی خرما
تحقیقات علمی درباره خواص درمانی خرما

اثر خرما روی تسهیل زایمان و افزایش بردباری در کودکان

همانطور که در سوره مبارکه مریم، احادیث، روایات مختلف و همچنین طب سنتی بیان گردید یکی از مهمترین اثرات مفید و کاربردهای مصرف خرما در زنان باردار می باشد.
امروزه آزمایشاتی که بر روی خرما انجام شده است نشان می دهد که این میوه باعث تسهیل زایمان شده، دهانه رحم را منقبض و عضلات آن را در ماه های آخر حاملگی تقویت می کند.
از دیگر خواص آن این است که فشار خون را در زنان باردار برای مدت زمان کوتاهی پایین می آورد که این امر باعث کاهش میزان خونریزی در حین زایمان می گردد.

یکی از مواردی که در احادیث توسط پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم تاکید شده است این است که مصرف خرما در طی دوران بارداری باعث افزایش میزان صبر و بردباری در کودکان می شود، این ویژگی خرما به دلیل آهن موجود در آن است.
مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف آهن در زنان باردار سبب افزایش بردباری، صبر، بهره هوشی و سطح یادگیری کودکان می گردد.
در واقع آهن علاوه بر عملکردهای اساسی در انتقال اکسیژن، تولید ATP (مهم ترین منبع تامین انرژی در بدن)، سنتز DNA و جلوگیری از آسیب های اکسیداتیو دارد، برای فعالیت برخی از آنزیم های موجود در مغز نیز ضروری می باشد، به همین دلیل یکی از مهم ترین اثرات مصرف خرما و به عبارت دیگر آهن این است که به تکامل دستگاه عصبی نوزاد در طی دوران جنینی و به تبع آن افزایش میزان تحمل در بردباری در کودکان کمک می کند.
از طرف دیگر آهن به واسطه تحریک سیستم ایمنی کودکان بر روی سلامت عمومی و وضعیت رشد جسمانی آن ها نیز تاثیر گذاشته و کمبود آهن علاوه بر کم خونی باعث افزایش میزان ابتلا به بیماری های عفونی و میزان مرگ و میر در کودکان می گردد.
همچنین مصرف خرما باعث سفت شدن لثه نوزادان می شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی خرما

تحقیقات جدید نشان داده اند که مصرف خرما در جلوگیری از التهاب مفاصل، تصلب شرائین، بیماری های دیگری مانند انسداد عروق قلب و سایر بیماری های قلبی – عروقی، بیماری خودایمن، دیابت، سرطان، پارکیسون و آلزایمر موثر می باشد.
در تحقیقاتی که محققین بر روی اثرات ضد سرطانی خرما در موش انجام داده اند مشخص شد که بتاگلوکان موجود در خرما از بروز سرطان جلوگیری می کند.
ترکیبات فنولی در خرما نقش بسزایی در ایجاد فعالیت آنتی اکسیدانی آن و جلوگیری از ایجاد بیسیاری از بیماری های عفونی دارند، خشک کردن باعث کاهش میزان خواص آنتی اکسیدانی خرما می گردد.
همچنین بخوانید : خواص انجیر در طب سنتی
از مهمترین علت بیماری های قلبی افزایش میزان کلسترول و لیپو پروتئین ها است و مطالعات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که خرما باعث کاهش میزان تری گلیسرید های پلاسما، کلسترول و لیپوپروتئین ها می شود.
همچنین ویتامین A موجود در خرما تقویت کننده بینایی است.

اثر خرما در جلوگیری از ایجاد جهش در سلول های بدن

جلوگیری از ایجاد جهش به دلیل وجود ترکیباتی از قبیل پروآنتوسیانیدین ها، آنتوسیانین ها، کاروتن، اسید فنولیک و سلنیوم می باشد.

اثر خرما روی گنادوتروپین ها

هم در طب سنتی و هم در مطالعات علمی اثبات شده است که خرما باعث تقویت قوای جنسی می گردد.
تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره خرما باعث اقزایش تعداد اسپرم ها در خوکچه هندی، افزایش غلظت تستوسترون، هورمون تحریک کننده تخمک گذاری، هورمون تشکیل دهنده جسم زرد در موش و افزایش میزان استروژن در پلاسما می گردد
ویتامین A و سلنویم موجود در خرما باعث این اثرات می شوند.

اثر ضد التهابی خرما

تولید بیش از حد رادیکال های آزاد باعث فعال شدن لوکوسیت های التهابی به خصوص در زمان بیماری های مزمن نظیر التهاب مفاصل، دیابت و تشدید این بیماری ها می گردد.
مطالعات مختلف نشان داده اند که عصاره خرما در موش دارای اثرات ضد التهابی است این اثر خرما به واسطه وجود ترکیبات آنتی اکسیدان آن از قبیل ویتامین A,E,C بوده که میزان اکسیداسیون چربی ها را کاهش می دهند.
مطالعات دیگری نشان داده اند که علاوه بر مواد بالا پروآنتوسیانیدین، فلاونوئیدها، پلی فنول ها، کاروتن و سلنیوم نیز دارای اثرات ضد التهابی می باشند.
تحقیقات مختلفی نشان داده اند که عصاره خرما دارای اثرات ضد باکتریایی، ویروسی و قارچی می باشد.
اهمیت مصرف خرما در جلوگیری از بیماری های دهان و دندان توسط پیامبر اکرم (ص) بیان شده است.
مطالعات جدید نشان داده اند که عصاره خرما با تخریب دیواره سلولی، باعث مرگ کاندیدا آلبیکنز (عامل برفک دهان) می شود همچنین از رشد کاندیدا کروزی جلوگیری می کند.
مهمتری ماده ای که در خرما دارای اثرات ضد میکروبی و به خصوص ضد قارچی بوده فلاونوئیدها می باشد.

اثر خرما روی فعالیت معده

امروزه ثابت شده است که یکی از مهمترین مزایای استفاده از خرما در ما مبارک رمضان، اثرات حفاظتی آن بر روی مخاط معده است که مانع از تخریب آن توسط اسید معده و ایجاد زخم معده می گردد.
مطالعاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است نشان داده اند که خرما ماده ای ملین بوده و برای جلوگیری از زخم معده بسیار مفید است این اثر خرما هم به علت وجود ترکیبات آنتی اکسیدان و هم به سبب وجود پروآنتوسیانیدین می باشد.

اثر خرما روی فعالیت کبد

یکی از مهمترین بیماری هایی که تا به امروز هیچگونه داروی موثری برای درمان آن ساخته نشده و تمام دارو ها تنها باعث کاهش عوارض آن می گردند بیماری های کبدی می باشند.
تحقیقات بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره خرما باعث کاهش آنزیم های کبدی و افزایش میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان کبد می شود و از بروز بسیاری  از بیماری های حاد کبدی در موش جلوگیری می کند.
آزمایشات دیگری که اثر عصاره خرما باعث کاهش غلظت بیلی روبین و آنزیم های پلاسما و بنابراین کاهش میزان بیماری های کبدی می گردد.
این اثر خرما به آنتوسیانین، اسید فرولیک، اسید کافئیک، کوئرستین نسبت داده شده است.

اثر خرما روی فعالیت دستگاه ادراری

تحقیقات بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که ملاتونین، ویتامین E، اسید آسکوربیک، سلنیوم، کوئرستین عصاره خرما میزان آسیب های کلیوی را کاهش می دهد.

اثرات ضد انگلی خرما

امروزه ثابت شده است که خرما دارای اثرات ضد انگلی بوده و باعث از بین رفتن کرم نواری ماهی می گردد این بیماری مهمترین بیماری مشترک بین انسان و آبزیان است.
خرما در قرآن کریم

خرما در قرآن کریم

نام خرما در قرآن در سوره های مریم، شعراء، انعام، رعد، عبس، اسراء، مومنون، یس، ق، قمر، حاقه، کهف، نحل، طه و الرحمن آمده است.
همچنین نام این میوه در سایر کتب مذهبی ذکر شده است چنانچه نام آن در مجموعه ای که منسوب به حضرت سلیمان است و همچنین کتب سفر تکوین، سموئیل، تلمود و کتاب قوانین و شعائر و مراسم و تقلید یهودی ها نیز بکار برده شده است.

https://moadelsazi.com/date-palm/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر